HY RU EN
Asset 3

Բեռնվում է ...

Էջի վերջ Այլ էջեր չկան բեռնելու համար

Որոնման արդյունքում ոչինչ չի գտնվել

Հաջողությանն ընդառաջ գնացողը. Գևորգ Բաշինջաղյան(մաս 2)

Սկիզբը

«Ինքնասպանություն» և «հարություն»՝ կարմիրի վատնումով

Իրերը աղմուկով նետեց գետնին, վերնաշապիկը և ձեռքի դանակը «արյունոտեց» ու պառկեց հատակին՝ աչքերը փակ: Տանտիրուհին աղմուկի վրա մտավ Գևորգի սենյակ: Խեղճը քիչ մնաց ուշաթափվեր: Մինչ նա օգնություն կկանչեր, Գևորգը վերակենդանացավ՝ էլ ավելի սարսափեցնելով կնոջը: «Արյան» համար նա ահագին կարմիր ներկ էր վատնել: Դրանով երևի կարողանար մի բան նկարել կտավի վրա: Բայց «նկարեց» իր կյանքի մի փոքրիկ, անմոռաց դրվագը, կամ էլ բեմադրեց այն: Նա հատուկ ջիղ ուներ դերասանական արվեստի նկատմամբ և պատահական չէ, որ տարիներ անց մարդիկ նրան տեսան բեմում` Սունդուկյանի պիեսներում խաղալիս:

1880թ. մի ցուրտ ձմեռային օր, երբ Գևորգը Պետերբուրգում էր, Թիֆլիսի Լաբորատորնայա փողոցի տանը լվացք անելիս, մայրը՝ Գայանեն, մրսեց և անկողին ընկավ ու այլևս ոտքի չկանգնեց: Գարնանը նա մահացավ: Տղաները արդեն գտել էին իրենց ճանապարհը դեպի մեծ  կյանք, բացի թերևս փոքրից: Գևորգը դասեր էր առնում Պետերբուրգի գեղարվեստի ակադեմիայում, Վանոն լուսանկարչատներից մեկում հայտնի retouche անող էր դարձել, Քրիստոփորը նշանակվել էր մի համբավավոր մանուֆակտուրային խանութի կառավարիչ: Սերգեյը` փոքրը, տեղափոխվել էր մորաքրոջ տուն: 

Մոսկվա-բիֆշտեքս-Պետերբուրգ

Մոր մահից հետո Գևորգը որոշ ժամանակով իր մոտ` Պետերբուրգ տարավ փոքր եղբորը:  Գնացքը Սերգեյին բերեց նախ Մոսկվա: Գևորգը եղբորը դիմավորեց և գնացին պանդոկ` ճաշելու: Պատվիրեցին բիֆշտեքս:

-Կեսակա՞ն բաժին,- հարցրեց մատուցողը:

Բաշինջաղյան եղբայրները շատ վիրավորվեցին: Ո՞ւմ տեղն են դրել իրենց:

-Երկու հատ մեկական բաժին,- կոպիտ պատասխանեց Գևորգը: Քիչ հետո մատուցողը եկավ  երկու հսկա պնակներով՝ վրան մսի ահռելի կտորներ: Նրանք այսպես թե այնպես կերան միայն կեսը, ճիշտ այնքան, որքան ի սկզբանե առաջարկել էր մատուցողը:

Երբ հասան Պետերբուրգ, Գևորգն անմիջապես իր հասցեն զետեղեց եղբոր կոշիկի մեջ, որ հանկարծ չմոլորվի անծանոթ, հսկա քաղաքում և տեղավորեց նրան ուրիշ բնակարանում, ոչ իր մոտ: Գուցե իր ապրած սենյակում տեղ չկար՝ Գևորգը սենյակը կիսում էր իր ընկերոջ  հետ, կամ ջահելները ուզում էին ազատ ապրել, իրենց բոհեմական կյանքը վայելել, քանի ամուսնացած չէին: Իսկ եղբայրը, որ դեռ երեխա էր, պետք չէ, որ իմանար դրա մասին: Ինչևէ, Գևորգը եղբորը տեղավորեց այլ հասցեում՝ հավելյալ վճարելով դրա համար, քանի դեռ չպատահեց այն, ինչ պատահեց: 

Ձախից՝ Պ. Ադամյան, Ա. Ստեփանյան և Գ. Բաշինջաղյան

Երբ չգիտես արտաքնոցի տեղը

Երեկոյան` քնելուց առաջ, Սերգեյի տանտիրուհին իրեն թեյ հրամցրեց, մեկ-երկու անգամ էլ թարմացրեց բաժակը և բարի գիշեր մաղթեց նոր վարձակալին: Խեղճ երեխան զգաց, որ բնական կարիք ունի: Ամաչեց տիրուհուն հարցնել արտաքնոցի տեղը և ամբողջ գիշեր տառապեց՝ վախենալով, թե հանկարծ աչքը կկպնի և առավոտյան շատ անհարմար փաստի առջև կհայտնվի: Այդ մտքերը և հեղուկի մեծ ավելցուկը նրան պարզապես հունից հանեցին, և նա մոտեցավ պատուհանին, բացեց այն և վերջ...: Հանգիստ քուն մտավ: Երբեմն` որքա՛ն քիչ բան է պետք երջանիկ զգալու համար: Թեև ուշ գիշեր էր, բայց աշխարհը լուսավորվեց նրա համար: Իսկ երբ օրը բացվեց և աշխարհը իսկապես լուսավորվեց, Սերգեյի համար այն մթագնվեց: Պարզվեց, որ իր գիշերային արկածը ականատես է ունեցել` տան պահակը, որը նախ ինչ-որ ձայն է լսել, կարծես՝ անձրևի կամ էլ չփակված ծորակի, դուրս է եկել պարտեզ ճշտելու և տեսել է այն, ինչ Սերգեյը չէր ուզենա, որ որևէ մեկը տեսներ: Լավ է, որ տանտիրուհին չի եղել: Պահակն էլ հետաքրքիր մարդ էր տո՛, փոխանակ հարցը առանձին երեխայի հետ պարզելու, հայտնում է տիրուհուն, անգամ բերում, ցույց է տալիս ծաղիկների վրա մնացած դեղնավուն ցողանման վկայությունները: Եվ Սերգեյը գլխիկոր, ամաչած, կարմրած հրաժեշտ է տալիս այս տանը և տեղափոխվում եղբոր մոտ` խափանելով վերջինիս երիտասարդական ազատության հույսերը: Հետագայում այս Սերգեյ անունով տղան կդառնա հանրահայտ բուսաբան և կուսումնասիրի բույսերի ֆիզիոլոգիան: Արդյո՞ք մասնագիտական այս ընտրությունը մի տեսակ «թողությունն» էր շատ տարիներ առաջ պատուհանից կատարած «օծումի» համար:

Ալազանի կարոտով

Պետերբուրգյան կյանքը շուտով ավարտվեց, Գևորգը հավաքեց իրերը և ուղղակի սլացավ Կովկաս: Հոգնել էր այդ հյուսիսից և կարոտել էր բնական գույներին և հորիզոնի անհավասար գծերին: Առաջին գործը, որ արեց Սղնախ հասնելով՝ նկարակալը վերցնելն ու Ալազանի դաշտավայր իջնելն էր: Բաշինջաղյանն այնքան էր կարոտել այս տեսարաններին, որ չկարողացավ նկարել: Նա նստեց ու կլանեց համայնապատկերը՝ հեռվում գծագրված լեռները, դաշտը, արևը, գույները, երկինքը….Նրան թվաց, թե ինքը  ներառվում է բնության մեջ, միաձուլվում է պատկերին: Շատ գեղեցիկ և տպավորիչ այս զգացողության մասին նա հետո գրեց «Նկարչի կյանքը» հուշագրության մեջ: «Ես գնացել էի արեւածագը նկարելու նպատակով, բայց բնութեան հրաշալիքը այն աստիճան ազդէց ինձ վրայ, որ ամէն բան մոռացայ: Իմ կեանքում միեւնոյն բանը կրկնվել է յաճախ և կրկնվում է այժմ էլ: Նախապատրաստուած գնում եմ որոշ կողմը էտյուդ նկարելու, բայց երբ հասնում եմ ցանկացած տեղը, երբ իմ առաջ բացվում է սքանչելի տեսարանը, ես այլեւս անկարող եմ լինում վրձին շարժելու, նայում եմ ապշած և չեմ կշտանում… վերջապէս վերադառնում եմ տուն՝ դատարկ ձեռքով… Երբ նկարիչը գտնվում է բնութեան գրկում, ուր անվերջ գեղեցիկ տեսարաններ և զմայլեցուցիչ մոմենտներ են նրան շրջապատում, այն ժամանակ նա անզօր է դառնում բնութիւնից որեւէ կտոր ընդօրինակելու: Բայց միեւնոյն նկարիչը, երբ կորցնում է աչքի առջեւից այդ ամէնը, երբ հասնում է ձմեռը և ոչնչացնում բնութեան զարդարանքները, եւ երբ փակուած յուր արհեստանոցում, հրճուանքով յիշում-մտաբերում է յուր տեսածները, որոնց այլեւս չի կարողանում տեսնել, այն ժամանակ միայն նա դիմում է վրձնի օգնութեանը և աշխատում արտայայտել յուր սրտի ցանկութիւնները: Հէնց այդ տեսակ պայմանների մէջ նկարուած պատկերներն են լինում մտքի, զգացմունքների և բուռն ոգեւորութեան ծնունդ և միմիայն այդ տեսակ գործերը կարող են տպաւորութիւն գործել նայողի վրայ…»:

Իրականության այսպիսի վերատեսությամբ Բաշինջաղյանը ստեղծեց իր հազարավոր կտավները և 1883 թվականին բացեց առաջին ցուցահանդեսը Թիֆլիսում:

Ո՛նց չսիրահարվեր

Այս ցուցահանդեսը նրան ոչ միայն արագ հռչակ բերեց, այլև այնքան փող, որ կարողացավ իրագործել իր մեծ երազանքը՝ ճանապարհորդել և սեփական զգայարաններով ճանաչել ու ընկալել Իտալիան: Նկարչության մեջ ունեցած առաջին մեծ ձեռքբերումը շղթայի սկզբունքով բացեց նրա ճանապարհը նաև շատ անձնական առումով: Մինչև Իտալիա մեկնելը նա հանդիպեց մի աղջկա և զգաց, որ իր հետ մի բան կատարվեց: Աշխենը նկարչության հայտնի ուսուցիչ Հովհաննես Քաթանյանի զարուհին էր: Քաթանյաններն էլ հայտնի ցեղ էին Թիֆլիսում, հատկապես փաստաբանության բնագավառում: Գևորգը հանդիպեց Աշխենին և սիրահարվեց: Ճիշտն ասած, չսիրահարվել այս համակրելի աղջկան հնարավոր չէր: Իսկ չսիրահարվել ա՛յս ընտիր տղամարդուն` առավել ևս անհնար էր: Երկու հմայիչ մարդիկ հանդիպեցին միմյանց և հասկացան, որ պիտի միասին լինեն և կյանքի ճանապարհը անցեն իրար հետ: Բայց անգամ այս սիրահարվածությունը Բաշինջաղյանին հետ չպահեց Իտալիա մեկնելու որոշումից: Նա իր աղջկան թողեց Թիֆլիսում և մեկնեց երկարատև ճամփորդության: Կարծես Աշխենի հետ վարվեց այնպես, ինչպես վարվում էր բնության գեղեցիկ տեսարանի հետ: Տեսավ մի սիրուն աղջկա, սիրահարվեց նրան, ինչպես սիրահարվում էր բնության առեղծվածին, ձուլվեց նրան հոգով, ապա հեռացավ` վերաիմաստավորելու իր ապրումներն ու զգացումները:

Հռոմը, Ֆլորենցիան, Միլանը, Վենետիկը և Աշխենը

Կերպարվեստի հզոր կենտրոններում՝ թանգարաններում ու պատկերասրահներում նա ընկղմվեց բացառիկ ճաշակի մեջ: Նկարչական ռուսական դպրոցի կողքին, որով կրթվել էր Պետերբուրգում, բացահայտեց արևմտաեվրոպական դպրոցը, իր նրբաճաշակությամբ, կիրթ դրսևորմամբ, ներքին ազատությամբ և, վերջապես ասելիքի բազմաշերտությամբ: Նա կլանում էր նորը անհագորեն և զգում, թե ինչպես է ավելանում իր մեջ ստեղծագործելու պահանջը: Բայց միայն եվրոպական շունչը չէր, որ թև էր տալիս նկարչին: Իրական թևերը նրան տալիս էր սերը օրիորդ Քաթանյանի հանդեպ: Եվ այդ սերը լավ քննություն էր բռնում: Ժամանակը և տարածությունը նպաստում էին, որպեսզի այն ավելի սաստկանա: Բայց Աշխենի համբերությունը հատավ, և նա էլ չդիմացավ զգացմունքների խորության ստուգման Գևորգի մեթոդին և մի սարսափազդու նամակ գրեց նրան թե՝ շուտ հասիր, ինձ ուզում են ուրիշի հետ պսակել: Թե ոքանով էր ուրիշի հետ ամուսնանալու մասին տեղեկությունը հավաստի, չենք կարող ասել: Գուցե այդպես էր, կամ գուցե դա մի ճարահատյալ քայլ էր՝ կարոտած Աշխենի կողմից: Գուցե և կանացի անհանգստություն էր` սիրած տղամարդու համար. այդքան տաղանդավոր և այդքան հմայիչ` օտար քաղաքներում, անկաշկանդ բարքերի և նույնքան անկաշկանդ օտարուհիների մեջ: Համենայն դեպս՝ նամակն ազդեց Գևորգի վրա և նա սուրաց Թիֆլիս` Աշխենին կնության առնելու: Ծրագրել էին մեղրամիսն անցկացնել Եսենտուկիում:

Հյուպատոսի անակնկալ այցը

Մինչ ամուսնանալը Գևորգն ապրում էր միայնակ` Գանովսկայա փողոցի մի տան երկրորդ հարկում: Նրա բնակարանը 2 սենյականոց էր, բավական փոքր: Սենյակների առջև երկար բաց պատշգամբ էր: Ընդհանրապես կենցաղային հարցերով ինքն էր զբաղվում: Օրինակ` բնակարանն ինքն էր մաքրում՝ ծառայողին թողնելով միայն աղբահանության, ջուր բերելու և ինքնաեռը գործի դնելու պարտականությունը: Մի օր հերթական անգամ, առավոտյան 10-ի կողմերը Գևորգը մաքրություն էր անում` ավլելով հատակի փոշին դեպի ներքին բակ նայող պատշգամբ, երբ տեսավ, որ մեկը, շատ կոկիկ հագնված, ցիլինդրը գլխին բարձրանում է աստիճաններով: Գևորգի մտքով չանցավ, որ այցելուն իր մոտ է գալիս և շարունակեց իր գործը:

-Ներեցեք, որտեղ է բնակվում Գևորգ Բաշինջաղյանը,- Գևորգ Բաշինջաղյանին հարցրեց այդ մարդը: Նկարիչը չկորցրեց իրեն և պատասխանեց.

- Հիմա կզեկուցեմ:

Նա արագ մտավ սենյակ, փոխեց հագուստը և նրբաճաշակ ազնվական երիտասարդի  կերպարանքով հայտնվեց հյուրի առջև:

Այցելուն գնահատեց Գևորգի հնարամտությունը, հումորի զգացումը, արտիստական էությունը և ժպտալով ասաց. «Իսկական արտիստը այսպիսին պետք է լինի»: Պարզվեց, որ այդ մարդը օտարերկրացի հյուպատոս էր և եկել էր Բաջինջաղյանից նկար գնելու: Նկարները լավ էին վաճառվում, և իր հետ գործ ունենալը հաճելի էր: Այնպես որ, Աշխեն Քաթանյանը` ամուսնանալով Բաշինջաղյանի հետ, երբևէ պատճառ չունեցավ նեղսրտելու, ո՛չ նրա բնավորությունից, ո՛չ էլ նրա ապրելու, փող վաստակելու կարողությունից: Կյանքի առօրեական խնդիրները Գևորգի համար մնացել էին անցյալում: Հիմա նա հաջողակ մարդ էր ամեն առումով: Եվ արդեն նրա բոլոր ձեռքբերումները ոչ միայն իր, այլ նաև իր ջերմ ընտանիքի սեփականությունն էին: Ցուցահանդեսներ, մեծարանք, մամուլի հրապարակումներ, հրաշալի ընկերական շրջապատ և կյանքին եթերային թեթևություն և քնքուշ բովանդակություն տվող կին:

Բաշինջաղյանը կնոջ և երեխաների հետ

3000 կտավ և հինգ նոր մարդ ստեղծած նկարիչը

Եթե բնությունը նկարչության անսպառ թեմա էր Գևորգի համար, ապա Աշխենը անսպառ աղբյուր էր անձնական երջանկության համար: Նա շատ բեղմնավոր նկարիչ էր և նույնպիսի տղամարդ: Իր կյանքում կերտեց 3000-ի մոտ գործեր, նաև պիեսներ, շատ անուշ պատմվածքներ ու էտյուդներ: Եվ 5 նոր մարդ` 3 տղա և 2 աղջիկ՝ Արփինե, Լևոն, Զաքարե, Արմեն, Գայանե: Արտասահմայան հաջորդ շրջագայությանը նա մեկնեց ընտանիքի հետ: 1900 թվականին Փարիզում բացվելու էր համաշխարհային ցուցահանդես և Բաշինջաղյանի կտավները պիտի ընդգրկվեին այնտեղ: Մինչև այս մեծ իրադարձությունը, Գևորգը որոշեց անհատական ցուցահանդես տանել Փարիզ` զգալու համար այս քաղաքի շունչը, արվեստասերների  արձագանքը իր արվեստի նկատմամբ: Դրա համար չխնայեց դրամական մեծ միջոցներ:

Գուցե մնա՞ Ֆրանսիայում

Հաջողությունը ակնհայտ էր: Ֆրանսիական թերթերը գրում էին նրա մասին որպես մի երևույթի: Հատկապես շատ խոսվեց «Դարյալի կիրճը», «Ամպեր», «Արարատ», «Սևանա լիճը և կղզին առավոտյան» կտավների մասին: Այս անհատական ցուցահանդեսը Բաշինջաղյանին մեծ լիցք և վստահություն հաղորդեց, և 1900-ին նա կրկին մեկնեց Փարիզ` արդեն մասնակցելու համաշխարհային ցուցահանդեսի: Նրա հետ էր կինը և 3 երեխաները: Այդքանն էին ծնված: Դա ստեղծագործական մի հոյակապ շրջան էր: Նա ազատ նկարիչ էր, և իր առջև դրել էր մեկ պարտավորություն` չմեղանչել մեծ արվեստի առջև: Եվ երբեք դա չարեց: Փարիզը նորանոր  հորիզոններ բացեց: Երևի թե Բաշինջաղյանը շարունակեր ստեղծագործել այստեղ, եթե Աշխենի կարոտը Թիֆլիսի նկատմամբ հիվանդագին աստիճանի չհասներ: Այնպես որ, 2 տարի ապրելով և ստեղծագործելով Ֆրանսիայում՝ նրանք հավաքեցին իրերը և ճամփա ընկան դեպի Թիֆլիս:

Լուսանկարները՝ Եղիշե Չարենցի անվան գրականության և արվեստի թանգարանի արխիվից

շարունակություն

Մեկնաբանություններ (1)

Ամալյա Ծառուկյան
Մեր երևելի արվեստագետների դիմանկարները՝ մեկ երջանիկ ու մեկ՝ ողբերգական, մեզ ավելի են մոտեցնում նրանց։ Յուրաքանչյուր պատում նոր հուզում է,, նոր ժպիտ ու թախիծ։։ Շնորհակալություն։

Մեկնաբանել

Լատինատառ հայերենով գրված մեկնաբանությունները չեն հրապարակվի խմբագրության կողմից։
Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter